Tangkapan Dr. Mohd Asri. Suatu Pandangan Zaharuddin Abd Rahman Bekas Mufti Perlis tidak dinafikan mempunyai ramai penyokong dan juga pembenci. Itu sudah tabiat manusia yang amat pelbagai. Kita tidak akan mampu untuk mengelakkan diri dari berbeza pendapat, saya juga banyak berbeza pendapat dengan beliau. Kita juga adakalanya tidak mampu untuk mengelak diri dari dibenci secara tiba-tiba, apatah lagi jika seseorang itu terkenal. Namun, yang dibimbangi adalah perbezaan pendapat yang membawa kepada permusuhan yang dahsyat, label melabel, tuduh menuduh, dan sesat menyesatkan. Sehingga jika diselami hati para pembenci, pasti ada terlihat keinginan yang amat luar biasa malah keji seperti ingin melihat pihak yang lain ditangkap, dipenjara atau lebih dari itu, meninggal dunia. Padahal isu yang berbangkit kebanyakannya adalah isu yang bersifat zhonni atau yang menerima perbezaan takwilan dan pandangan. Tidak wajar dipergaduhkan dalam bentuk yang ekstrem dan keras. Memadailah untuk mengemukakan hujjah balas kepada apa yang dirasakan lemah, dan kemudian jika pihak di sebelah sana tidak dapat menerimanya, berlapang dadalah. Selain itu, janganlah dengan mudah menggelarkan seseorang dengan gelaran Wahabi serta terkeluar dari kelompok ahli Sunnah wal Jamaah. Adalah tidak tepat untuk menuduh pandangan ijtihad selain mazhab Syafie adalah Wahhabi, kerana kebanyakkan pendapat yang lain yang diterima pakai oleh sebahagian kelompok di Malásia (yang berlainan) sebenarnya bukanlah ijtihad Wahabi tetapi adalah dari kalangan mazhab-mazhab ahli sunnah yang lain seperti Hanbali, Maliki dan Hanafi. Tidak melakukan qunut Subuh adalah ijtihad mazhab Hanbali dan Hanafi, menggoyangkan jari ketika Tashahhud solat adalah pandangan Maliki, membolehkan memgang anjing tanpa samak adalah ijtihad Maliki, tidak membaca basmalah dengan kuat di awal fatihah ketika solat Maghrib, Subuh dan Isyak adalah ijtihad Hanbali dan Maliki dan Banyak lagi. Isu-isu sebegini kerap disalah ertikan sehingga disenaraikan sebagai ciri pengikut Wahabi. Ini tidak benar sama sekali, malah Wahabi itu bukan sebuah mazhab Fiqh atau Aqidah serta tidak mempunyai takrifan yang khas di kalangan para ilmuan Islamismo sedunia. Malah menurut sebahagian pandangan ulama antarabangsa, istilah itu dipelopori porno musuh-musuh Islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam. Memang benar, terdapat ulama moden yang menggunakan istilah tersebut di dalam penulisan mereka, namun ia merujuk kepada pengikut aliran Muhammad Ab Wahab di Saudi suatu ketika dahulu, ia bukan sebuah mazhab yang khas. Di sebelah pihak yang lain pula, jangan pula terlalu ringan lidah menggelar sesuatu amalan itu sebagai bidah, sesat. Ahli bidah dan lain-lain gelaran yang menyakitkan telinga. Gunakan hikmah dalam nasihat, hujjah dan panduan, bukan hukuman dan kejian. Perlu disedari bahawa hujjah YANG DIYAKINI KITA SEBAGAI KUKUH tidak semestinya dinilai kukuh dan tepat oleh ilmuan lain berdasarkan dalil dan kaedah yang juga betul serta diterima dalam displin ilmu Fiqh atau Aqidah Islam. Imam Muhammad Ibn Sirin berkata. Quaí Sesiapa yang tidak tidak mengkaji kepelbagaian pendapat fiqh, mereka sebenarnya belum chatice dapat mencium bau Fiqh ituquot Bau Fiqh pun belum dapat, apatah lagi inti Fiqh itu sendiri. Banyak menuduh dan meggelar mungkin akan boleh memberikan indikasi bahawa mereka yang terlibat sebenarnya belum menghidu bau Fiqh. Belum masak dan matang dalam ilmu Fiqh. BERLAPANG DADA, IKTIRAF USAHA amplificador PANDANGAN Imam Al-Awzaie ketika ditanya berkenaan sama ada batal wudhu atau tidak bagi lelaki yang mencium isterinya menjawab. Ertina. Jika seseorang bertanya kepadaku, aku akan menjawab, batal dan perlu mengambil wudhu semula, namun sekiranya dia tidak mengambil wudhu, aku tidak akan mengutuknya (Tartib At-Tamhid, 3345) Imam Ahmad Bin Hanbal pula pernah ditanya sama ada sah solat yang menggunakan kulit musang . Jawabnya. Ertina. QuotJIka perbuatannya itu adalah hasil pemahamannya dari nas ((Apa-apa yang disamak maka telah menjadi suci)), lalu bolehlah solat di belakangnyaquot 1 Maka ditanya. Adakah engkau juga melihatnya sebagai Harus Imam Ahmad menjawab 16041575. 160615811606 16041575 1606158515751607 15801575157415861575 1608160416031606 157315841575 160315751606 16071608 16101578157116081604 160116041575 157615711587 15711606 1610158916041610 1582160416011607 Ertinya: Tidak, kami tidak melihatnya Harus, tetapi diâmetro ingin menafsirkannya (menggunakan) NAS itu, tiada Masalah untuk solat di belakangnya . 2 Al-Qaradawi menegaskan bahawa kewujudan dua pendapat betul dalam satu masalah, sememangnya boleh berlaku. Beliau mengatakan, mungkin satu pihak mengambil rukhsah. Yang lain mengambil lsquoazimah. Atau kedua-dua benar dalam situasi tertentu yang berbeza, atau kedua-duanya benar sebagaimana wujudnya qiraat bacaan A l-Quran. Banyak lagi kisah-kisah sebegini yang amat baik untuk difahami dan dihayati. Malah perlu difahami juga, hal ini juga boleh berlaku didalam perihal aqidah. Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradawi menjelaskan dengan terang dan nyata bahawa ilmu aqidah itu terbahagi kepada 3 a) Usul Aqidah. Iaitu ilmu bersumber ayat Al-Quran yang tidak terdedah kepada sebarang tafsiran dan takwilan menurut ilmu Usul Fiqh seperti kewujudan Allah, keesaanNya, sifat kesempurnaanNya dan banyak lagi. B) Furu Aqidah. Ilmu aqidah yang bersumber ayat Quran dan Hadis sohih tetapi terdedah kepada tafsiran dan takwilan yang sesuai menurut kaedah-kaedah ilmu Usul Fiqh. Seperti Syafaat di akhirat, Melihat Allah di syurga, mentakwil ayat sifat Allah, o Imam Mahdi, o Nabi Isa da penúria e o banyak lagi. Justeru, bagi memahami pembahagian ini, perlu difahami sebaiknya ilmu dalalatul ahkam di dalam pengajian ilmu Usul Fiqh. Saya membawakan hal ini sekadar ingin memaklumkan kepada pembaca bahawa hal ini jika tidak dihayati dan difahami dengan sebaiknya, akan mula muncul perasaan ingin menghina dan bermusuh dengan mereka yang berbeza pendapat dengan kita. Namun ingat, segala perbezaan ini mestilah datang dari mereka yang berkeahlian. Yang paling perlu dielakkan adalah, seorang alim melayan debat dengan seorang jahil. Ia sangat membuang waktu dan menyakitkan kepala sahaja. Kerana si jahil tidak akan mampu memahami laras bahasa dan istilah yang digunapakai oleh si alim. Justeru, tindakan terbaik bagi e alim adalah diam. Kesimpulannya, dibenarkan untuk menolak hujjah pihak yang lain, namun dalam pada kritikan ilmiah dibuat, jangan lupa juga mengiktiraf bahawa pihak yang lain juga ada niat baik untuk kebaikan Islã. Masing-masing merasakan pendekatan dan ilmu mereka adalah yang lebih tepat untuk membawa kepada keagungan Islam. Namun jangan terlupa, ruang kesilapan masih boleh wujud di pihak kita. Saya sendiri sering mengingatkan diri saya ketika mengulas isu-isu kewangan dan riba, bahawa saya mungkin boleh berada di pihak yang kurang kuat dan tidak kukuh hujjahnya, Justeru itu kerap saya katakan kpeada mereka yang sibuk dan marah-marah dengan pandangan saya, quotPandangan dan tulisan Saya tidak wajib ke atas sesiapa untuk mengambilnya, anda bebas untuk terima atau menolaknyaquot Cuma harapan saya, jika menolaknya, tolaknya disebabkan kerana hujjah yang lebih meyakinkan dari mereka yang berkelayakan bukan kerana kita terlibat dalam bisnes itu nescaya mesti nak jadikan ia halal, atau dalam kata Lainnya, kerana nafsu sendiri. TANGKAPAN JAIS: SIAPA UNTUNG Memang benar JAIS punyai hak mendakwa sesiapa sahaja yang berceramah tanpa tauliah, itulah yang diarahkan oleh Sultan Selangor selaku Ketua Agama di Negeri Selangor. Namun demikian, saya kira untuk menangkap seorang bekas Mufti sebuah negeri yang telah diiktiraf keilmuannya por UIAM sehingga diberi PhD dalam bidang agama, juga oleh Raja Perlis sehingga dilantik menjadi Mufti negeri dan diberi anugerah Tokoh Maal Hijrah Negeri. Tindakan itu boleh dikatakan kurang bijak dan secara tidak langsung memperkecilkan penilaian Raja Perlis, Universiti Sains Malásia (USM) dan banyak pihak lain yang berautoriti. Bagi saya isu ini lahir hasil lsquosakit hati yang datang dari pertembungan kedua-dua belah pihak, penyokong dan penentang Dr. Asri di Malaysia. Dr. Asri di sebelah pihak yang dikatakan ingin membawa pembaharuan dalam pemikiran agama di Malásia, manakala sebelah pihak lain adalah mereka yang meyakini sudah cukup dengan cara dan pemikiran agama yang sedia ada, nescaya pertembungan berlaku. Bermula dari sedikit, ia menjadi semakin besar apabila anak-anak murid fanatik menyemarakkan api pertengkaran serta kutuk mengutuk. Tidak terkecuali kedua-dua pihak mempunyai tekong lsquobergaduh yang hebat, aktif serta dinamik dalam tugas kurang sihat ini. Saya yakin, penangkapan Dr Asri berpunca dari perkembangan kurang sihat tersebut tadi, ia sangat mudah dibaca dari laman-laman web lsquotekong-tekong gaduh, amat pasti dan ia seolah-olah satu segredo aberto bagi kedua-dua pihak. Ketiadaan tauliah hanya dijadikan alat dan cara berselindung di sebalik undang-undang yang sedia ada. Memorandum Persatuan Peguam Syarie Malásia boleh memberikan pengesahan berkenaan persengketaan dan perbalahan ini. Namun sebenarnya, siapa yang untung dengan tangkapan ini Memang benar, untung rugi bukan persoalannya di sini, tapi pastinya yang membenci ingin kononnya mematikan dan menggangu gerakan yang dibawa por Dr. Asri. Dirasakan cara ini adalah terbaik bagi menakutkan kumpulan itu. Tetapi nampaknya, tangkapan itu menjadi back fire kepada mereka. Ya benar, saya berasa yakin kini pihak yang tidak menyukai Dr Asri akan merasa tertampar dengan liputan media terhadap isu ini. Sebagai orang luar dan pemerhati saya lihat. Tiada banyak keuntungan diperolehi oleh pihak yang membenci Dr Asri, kerana tangkapan ini hanya menaikkan populariti beliau, malah kalau sebelum ini Dr. Asri hanya menceritakan secara peribadi dan agak tertutup berkenaan sokongan pelbagai orang berjawatan besar, ternama dan pelbagai parti politik kepadanya, namun dengan berlakunya hal Ini, sokongan tersebut menjadi nyata kepada awam. Perdana Menteri memberi sokongan, Mursyidul Am PAS Menteri Besar Selangor, Ketua Pemuda UMNO, Dibincang di dalam Parlimen Malásia Ketua Pemuda PAS, Bekas YDP YADIM, Tajuk besar beberpaa buah akhbar perdana, Serta ramai dan banyak lagi Semua ini membuka lebih besar jalan kepada Dr Asri Untuk mendapat samada perhatian, sokongan dan dakwahnya juga akan semakin dekat dan sampai ke hati orang ramai yang baru tertarik untuk membaca blognya, mendengar ucapannya dan sebagainya. Semua ini akibat dari isu penangkapan tersebut. QuotJadi ustaz, siapa yang rugi dan siapa yang untung. Quot tanya seorang kenalan di UK quotSudah tentu Dr Asri dan gerakannya, jadi kalau di ketika ini ahli-ahli gerakannya perlu tamil kehadapan dengan lebih aktif untuk menerang dan menjelas, mereka akan mendapat mérito yang banyak, Malah ORANG YANG TAK SOKONG pun boleh jadi sokong kerana Mula berasa SIMPATI quotNamun demikian, mesti disedari, populariti juga boleh lsquomembunuh seseorang ahli agama, rasa ujub, riya dan takbur amat mudah berkembang. Justeru itu dia kena jaga. Kelak nanti setiap lafaz boleh berubah menjadi sombong. Teguran pula akan sentiasa dibakul sampahkan kerana merasa diri sangat popular dan berpengaruh. DAN ORANG YANG SOKONG chato boleh jadi TIDAK sokong kerana mula berasa MELUATquot Tegas saya lagi menjelaskan. Demikian pendapat saya sebagai pemerhati dari luar, ya luar negara. SUDAH-SUDAHLAH BERBALAH. BERDAMAILAH Satu lagi, saya amat ingin melihat kedua-dua pihak menambahkan sikap lunak dan lebih bijak. Benar, bijak itu banyak caranya, keras dan garang juga mungkin sahaja tergolong dalam tindakan yang paling bijak dalam keadaan tertentu. Cuma lunak dan lembut adalah lebih digemari por Nabi s. a.w berbanding keras dan kasar. Jangan pula mengatakan: quotAla dia yang mula mengutuk dan mengecam, kita balaslah, geng dia saman dulu, kita bagilah dia tindakan undang-undang sebagai balasanquot Ini satu sikap yang tergambar hati yang busuk serta tidak matang. Jangan sampai orang melakukan cara ahli neraka, maka sebagai balasan, kita juga ingin menjadi sepertinya. Selain itu, saya berkongsi bahawa ulama silam yang hebat kerap meninggalkan kontroversi dan konfrontasi dengan pegangan ahli agama setempat. Jika ingin membawa perbezaan pendapat sekalipun, sewajarya dilaksana secara berperingkat tanpa menyakitkan sesiapa dengan kata-kata yang mudah disilaptafsirkan, khususnya bagi mereka yang sudah benci. Ali Abi Talib diriwayatkan berkata. 15711602159016081575 16051575 1603160615781605 15781602159016081606 1601157316061610 1571160315851607 15751604157315821578160415751601 158115781609 1610160316081606 16041604160615751587 15801605157515931577 quot Putuskanlah hukuman mengikut apa yang telah kamu biasa putuskan, sesungguhnya UAE tidak Gemar kepada perbezaan ágar utan Ramai Boleh tersu berada di dalam satu Jemaah (Tarikh Bagdade, 842) berkata Ahmad Bin Hanbal. 16041575 15761606157615941610 160416041601160216101607 15711606 1610158116051604 15751604160615751587 159316041609 16051584160715761607 160816041575 1610158815831583 15931604161016071605 Ertinya. Tidak sewajarnya seorang ahli Fiqh, mendorong orang ramai kepada pegangannya dan berkeras atau memaksakannya (menerima pandangannya) ke atas orang ramai Benar, perbalahan sesama kita hanya menyebabkan kita letih di pertengahan jalan, kerja gagal dijalankan, imej Islam pula yang menjadi semakin buruk. Kerana itulah ulama haraki seperti Imam Hasan Al-Banna Agar de menyarankan agar kita maju ke depan dengan tugas dan usaha masing-masing, lalu satu kaedah yang amat baik Dari Syeikh Rashid Redha dicadangkan. 160615781593157516081606 1601161016051575 157515781601160216061575 1593160416101607 16081610159315841585 15761593159016061575 1576159315901575 1601161016051575 16061582157816041601 160116101607 Ertinya. QuotKita bekerjasama dalam perkara yang telah kita sepakati, dan saling menguzurkan diri perrara eang diperbezakanquot Akhir sekali, HENTIKANLAH berbalah, kutuk mengutuk, fitnah memfitnah dan tangkap menangkap disebabkan oleh perbezaan pendapat dalam hal agama oleh mereka yang berkelayakan. Ia mencemar imej Islam de menjatuhkan keyakinan madu kita yang sebenar kepada Islam. 160816141571161415911616161015931615160815751618 157516041604161716071614 16081614158516141587161516081604161416071615 16081614160415751614 157816141606161415751586161415931615160815751618 1601161415781614160116181588161416041615160815751618 1608161415781614158416181607161415761614 158516161610158116151603161516051618 160816141575158916181576161615851615160815751618 15731616160616171614 157516041604161716071614 1605161415931614 1575160415891617161415751576161615851616161016061614 Ertinya. Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. (Al-Anfaal. 46) Zaharuddin Abd Rahman 1 Al-Mughni, Ibn Qudamah, 211 2 Adab Al-Ikhtilaf, hmm 37 3 Kayfa Nataamal Maa Turath wa At-Tamazhab wal Ikhtilaf, Al-Qaradawi, Maktabah Wahbah, Mesir, 2001, Hlm 142 Adicione esta página aos seus sites favoritos de social bookmarking. More. Tangkapan Dr Mohd Asri. Suatu Pandangan Zaharuddin Abd Rahman Bekas Mufti Perlis tidak dinafikan mempunyai ramai penyokong dan juga pembenci. Itu sudah tabiat manusia yang amat pelbagai. Kita tidak akan mampu untuk mengelakkan diri dari berbeza pendapat, saya juga banyak berbeza pendapat dengan beliau. Kita juga adakalanya tidak mampu untuk mengelak diri dari dibenci secara tiba-tiba, apatah lagi jika seseorang itu terkenal. Namun, yang dibimbangi adalah perbezaan pendapat yang membawa kepada permusuhan yang dahsyat, label melabel, tuduh menuduh, dan sesat menyesatkan. Sehingga jika diselami hati para pembenci, pasti ada terlihat keinginan yang amat luar biasa malah keji seperti ingin melihat pihak yang lain ditangkap, dipenjara atau lebih dari itu, meninggal dunia. Padahal isu yang berbangkit kebanyakannya adalah isu yang bersifat zhonni atau yang menerima perbezaan takwilan dan pandangan. Tidak wajar dipergaduhkan dalam bentuk yang ekstrem dan keras. Memadailah untuk mengemukakan hujjah balas kepada apa yang dirasakan lemah, dan kemudian jika pihak di sebelah sana tidak dapat menerimanya, berlapang dadalah. Selain itu, janganlah dengan mudah menggelarkan seseorang dengan gelaran Wahabi serta terkeluar dari kelompok ahli Sunnah wal Jamaah. Adalah tidak tepat untuk menuduh pandangan ijtihad selain mazhab Syafie adalah Wahhabi, kerana kebanyakkan pendapat yang lain yang diterima pakai oleh sebahagian kelompok di Malásia (yang berlainan) sebenarnya bukanlah ijtihad Wahabi tetapi adalah dari kalangan mazhab-mazhab ahli sunnah yang lain seperti Hanbali, Maliki dan Hanafi. Tidak melakukan qunut Subuh adalah ijtihad mazhab Hanbali dan Hanafi, menggoyangkan jari ketika Tashahhud solat adalah pandangan Maliki, membolehkan memgang anjing tanpa samak adalah ijtihad Maliki, tidak membaca basmalah dengan kuat di awal fatihah ketika solat Maghrib, Subuh dan Isyak adalah ijtihad Hanbali dan Maliki dan Banyak lagi. Isu-isu sebegini kerap disalah ertikan sehingga disenaraikan sebagai ciri pengikut Wahabi. Ini tidak benar sama sekali, malah Wahabi itu bukan sebuah mazhab Fiqh atau Aqidah serta tidak mempunyai takrifan yang khas di kalangan para ilmuan Islamismo sedunia. Malah menurut sebahagian pandangan ulama antarabangsa, istilah itu dipelopori porno musuh-musuh Islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam. Memang benar, terdapat ulama moden yang menggunakan istilah tersebut di dalam penulisan mereka, namun ia merujuk kepada pengikut aliran Muhammad Ab Wahab di Saudi suatu ketika dahulu, ia bukan sebuah mazhab yang khas. Di sebelah pihak yang lain pula, jangan pula terlalu ringan lidah menggelar sesuatu amalan itu sebagai bidah, sesat. Ahli bidah dan lain-lain gelaran yang menyakitkan telinga. Gunakan hikmah dalam nasihat, hujjah dan panduan, bukan hukuman dan kejian. Perlu disedari bahawa hujjah YANG DIYAKINI KITA SEBAGAI KUKUH tidak semestinya dinilai kukuh dan tepat oleh ilmuan lain berdasarkan dalil dan kaedah yang juga betul serta diterima dalam displin ilmu Fiqh atau Aqidah Islam. Imam Muhammad Ibn Sirin berkata. Quaí Sesiapa yang tidak tidak mengkaji kepelbagaian pendapat fiqh, mereka sebenarnya belum chatice dapat mencium bau Fiqh ituquot Bau Fiqh pun belum dapat, apatah lagi inti Fiqh itu sendiri. Banyak menuduh dan meggelar mungkin akan boleh memberikan indikasi bahawa mereka yang terlibat sebenarnya belum menghidu bau Fiqh. Belum masak dan matang dalam ilmu Fiqh. BERLAPANG DADA, IKTIRAF USAHA amplificador PANDANGAN Imam Al-Awzaie ketika ditanya berkenaan sama ada batal wudhu atau tidak bagi lelaki yang mencium isterinya menjawab. Ertina. Jika seseorang bertanya kepadaku, aku akan menjawab, batal dan perlu mengambil wudhu semula, namun sekiranya dia tidak mengambil wudhu, aku tidak akan mengutuknya (Tartib At-Tamhid, 3345) Imam Ahmad Bin Hanbal pula pernah ditanya sama ada sah solat yang menggunakan kulit musang . Jawabnya. Ertina. QuotJIka perbuatannya itu adalah hasil pemahamannya dari nas ((Apa-apa yang disamak maka telah menjadi suci)), lalu bolehlah solat di belakangnyaquot 1 Maka ditanya. Adakah engkau juga melihatnya sebagai Harus Imam Ahmad menjawab 16041575. 160615811606 16041575 1606158515751607 15801575157415861575 1608160416031606 157315841575 160315751606 16071608 16101578157116081604 160116041575 157615711587 15711606 1610158916041610 1582160416011607 Ertinya: Tidak, kami tidak melihatnya Harus, tetapi diâmetro ingin menafsirkannya (menggunakan) NAS itu, tiada Masalah untuk solat di belakangnya . 2 Al-Qaradawi menegaskan bahawa kewujudan dua pendapat betul dalam satu masalah, sememangnya boleh berlaku. Beliau mengatakan, mungkin satu pihak mengambil rukhsah. Yang lain mengambil lsquoazimah. Atau kedua-dua benar dalam situasi tertentu yang berbeza, atau kedua-duanya benar sebagaimana wujudnya qiraat bacaan A l-Quran. Banyak lagi kisah-kisah sebegini yang amat baik untuk difahami dan dihayati. Malah perlu difahami juga, hal ini juga boleh berlaku didalam perihal aqidah. Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradawi menjelaskan dengan terang dan nyata bahawa ilmu aqidah itu terbahagi kepada 3 a) Usul Aqidah. Iaitu ilmu bersumber ayat Al-Quran yang tidak terdedah kepada sebarang tafsiran dan takwilan menurut ilmu Usul Fiqh seperti kewujudan Allah, keesaanNya, sifat kesempurnaanNya dan banyak lagi. B) Furu Aqidah. Ilmu aqidah yang bersumber ayat Quran dan Hadis sohih tetapi terdedah kepada tafsiran dan takwilan yang sesuai menurut kaedah-kaedah ilmu Usul Fiqh. Seperti Syafaat di akhirat, Melihat Allah di syurga, mentakwil ayat sifat Allah, o Imam Mahdi, o Nabi Isa da penúria e o banyak lagi. Justeru, bagi memahami pembahagian ini, perlu difahami sebaiknya ilmu dalalatul ahkam di dalam pengajian ilmu Usul Fiqh. Saya membawakan hal ini sekadar ingin memaklumkan kepada pembaca bahawa hal ini jika tidak dihayati dan difahami dengan sebaiknya, akan mula muncul perasaan ingin menghina dan bermusuh dengan mereka yang berbeza pendapat dengan kita. Namun ingat, segala perbezaan ini mestilah datang dari mereka yang berkeahlian. Yang paling perlu dielakkan adalah, seorang alim melayan debat dengan seorang jahil. Ia sangat membuang waktu dan menyakitkan kepala sahaja. Kerana si jahil tidak akan mampu memahami laras bahasa dan istilah yang digunapakai oleh si alim. Justeru, tindakan terbaik bagi e alim adalah diam. Kesimpulannya, dibenarkan untuk menolak hujjah pihak yang lain, namun dalam pada kritikan ilmiah dibuat, jangan lupa juga mengiktiraf bahawa pihak yang lain juga ada niat baik untuk kebaikan Islã. Masing-masing merasakan pendekatan dan ilmu mereka adalah yang lebih tepat untuk membawa kepada keagungan Islam. Namun jangan terlupa, ruang kesilapan masih boleh wujud di pihak kita. Saya sendiri sering mengingatkan diri saya ketika mengulas isu-isu kewangan dan riba, bahawa saya mungkin boleh berada di pihak yang kurang kuat dan tidak kukuh hujjahnya, Justeru itu kerap saya katakan kpeada mereka yang sibuk dan marah-marah dengan pandangan saya, quotPandangan dan tulisan Saya tidak wajib ke atas sesiapa untuk mengambilnya, anda bebas untuk terima atau menolaknyaquot Cuma harapan saya, jika menolaknya, tolaknya disebabkan kerana hujjah yang lebih meyakinkan dari mereka yang berkelayakan bukan kerana kita terlibat dalam bisnes itu nescaya mesti nak jadikan ia halal, atau dalam kata Lainnya, kerana nafsu sendiri. TANGKAPAN JAIS: SIAPA UNTUNG Memang benar JAIS punyai hak mendakwa sesiapa sahaja yang berceramah tanpa tauliah, itulah yang diarahkan oleh Sultan Selangor selaku Ketua Agama di Negeri Selangor. Namun demikian, saya kira untuk menangkap seorang bekas Mufti sebuah negeri yang telah diiktiraf keilmuannya por UIAM sehingga diberi PhD dalam bidang agama, juga oleh Raja Perlis sehingga dilantik menjadi Mufti negeri dan diberi anugerah Tokoh Maal Hijrah Negeri. Tindakan itu boleh dikatakan kurang bijak dan secara tidak langsung memperkecilkan penilaian Raja Perlis, Universiti Sains Malásia (USM) dan banyak pihak lain yang berautoriti. Bagi saya isu ini lahir hasil lsquosakit hati yang datang dari pertembungan kedua-dua belah pihak, penyokong dan penentang Dr. Asri di Malaysia. Dr. Asri di sebelah pihak yang dikatakan ingin membawa pembaharuan dalam pemikiran agama di Malásia, manakala sebelah pihak lain adalah mereka yang meyakini sudah cukup dengan cara dan pemikiran agama yang sedia ada, nescaya pertembungan berlaku. Bermula dari sedikit, ia menjadi semakin besar apabila anak-anak murid fanatik menyemarakkan api pertengkaran serta kutuk mengutuk. Tidak terkecuali kedua-dua pihak mempunyai tekong lsquobergaduh yang hebat, aktif serta dinamik dalam tugas kurang sihat ini. Saya yakin, penangkapan Dr Asri berpunca dari perkembangan kurang sihat tersebut tadi, ia sangat mudah dibaca dari laman-laman web lsquotekong-tekong gaduh, amat pasti dan ia seolah-olah satu segredo aberto bagi kedua-dua pihak. Ketiadaan tauliah hanya dijadikan alat dan cara berselindung di sebalik undang-undang yang sedia ada. Memorandum Persatuan Peguam Syarie Malásia boleh memberikan pengesahan berkenaan persengketaan dan perbalahan ini. Namun sebenarnya, siapa yang untung dengan tangkapan ini Memang benar, untung rugi bukan persoalannya di sini, tapi pastinya yang membenci ingin kononnya mematikan dan menggangu gerakan yang dibawa por Dr. Asri. Dirasakan cara ini adalah terbaik bagi menakutkan kumpulan itu. Tetapi nampaknya, tangkapan itu menjadi back fire kepada mereka. Ya benar, saya berasa yakin kini pihak yang tidak menyukai Dr Asri akan merasa tertampar dengan liputan media terhadap isu ini. Sebagai orang luar dan pemerhati saya lihat. Tiada banyak keuntungan diperolehi oleh pihak yang membenci Dr Asri, kerana tangkapan ini hanya menaikkan populariti beliau, malah kalau sebelum ini Dr Asri hanya menceritakan secara peribadi dan agak tertutup berkenaan sokongan pelbagai orang berjawatan besar, ternama dan pelbagai parti politik kepadanya, namun dengan berlakunya hal Ini, sokongan tersebut menjadi nyata kepada awam. Perdana Menteri memberi sokongan, Mursyidul Am PAS Menteri Besar Selangor, Ketua Pemuda UMNO, Dibincang di dalam Parlimen Malásia Ketua Pemuda PAS, Bekas YDP YADIM, Tajuk besar beberpaa buah akhbar perdana, Serta ramai dan banyak lagi Semua ini membuka lebih besar jalan kepada Dr Asri Untuk mendapat samada perhatian, sokongan dan dakwahnya juga akan semakin dekat dan sampai ke hati orang ramai yang baru tertarik untuk membaca blognya, mendengar ucapannya dan sebagainya. Semua ini akibat dari isu penangkapan tersebut. QuotJadi ustaz, siapa yang rugi dan siapa yang untung. Quot tanya seorang kenalan di UK quotSudah tentu Dr Asri dan gerakannya, jadi kalau di ketika ini ahli-ahli gerakannya perlu tamil kehadapan dengan lebih aktif untuk menerang dan menjelas, mereka akan mendapat mérito yang banyak, Malah ORANG YANG TAK SOKONG pun boleh jadi sokong kerana Mula berasa SIMPATI quotNamun demikian, mesti disedari, populariti juga boleh lsquomembunuh seseorang ahli agama, rasa ujub, riya dan takbur amat mudah berkembang. Justeru itu dia kena jaga. Kelak nanti setiap lafaz boleh berubah menjadi sombong. Teguran pula akan sentiasa dibakul sampahkan kerana merasa diri sangat popular dan berpengaruh. DAN ORANG YANG SOKONG chato boleh jadi TIDAK sokong kerana mula berasa MELUATquot Tegas saya lagi menjelaskan. Demikian pendapat saya sebagai pemerhati dari luar, ya luar negara. SUDAH-SUDAHLAH BERBALAH. BERDAMAILAH Satu lagi, saya amat ingin melihat kedua-dua pihak menambahkan sikap lunak dan lebih bijak. Benar, bijak itu banyak caranya, keras dan garang juga mungkin sahaja tergolong dalam tindakan yang paling bijak dalam keadaan tertentu. Cuma lunak dan lembut adalah lebih digemari por Nabi s. a.w berbanding keras dan kasar. Jangan pula mengatakan: quotAla dia yang mula mengutuk dan mengecam, kita balaslah, geng dia saman dulu, kita bagilah dia tindakan undang-undang sebagai balasanquot Ini satu sikap yang tergambar hati yang busuk serta tidak matang. Jangan sampai orang melakukan cara ahli neraka, maka sebagai balasan, kita juga ingin menjadi sepertinya. Selain itu, saya berkongsi bahawa ulama silam yang hebat kerap meninggalkan kontroversi dan konfrontasi dengan pegangan ahli agama setempat. Jika ingin membawa perbezaan pendapat sekalipun, sewajarya dilaksana secara berperingkat tanpa menyakitkan sesiapa dengan kata-kata yang mudah disilaptafsirkan, khususnya bagi mereka yang sudah benci. Ali Abi Talib diriwayatkan berkata. 15711602159016081575 16051575 1603160615781605 15781602159016081606 1601157316061610 1571160315851607 15751604157315821578160415751601 158115781609 1610160316081606 16041604160615751587 15801605157515931577 quot Putuskanlah hukuman mengikut apa yang telah kamu biasa putuskan, sesungguhnya UAE tidak Gemar kepada perbezaan ágar utan Ramai Boleh tersu berada di dalam satu Jemaah (Tarikh Bagdade, 842) berkata Ahmad Bin Hanbal. 16041575 15761606157615941610 160416041601160216101607 15711606 1610158116051604 15751604160615751587 159316041609 16051584160715761607 160816041575 1610158815831583 15931604161016071605 Ertinya. Tidak sewajarnya seorang ahli Fiqh, mendorong orang ramai kepada pegangannya dan berkeras atau memaksakannya (menerima pandangannya) ke atas orang ramai Benar, perbalahan sesama kita hanya menyebabkan kita letih di pertengahan jalan, kerja gagal dijalankan, imej Islam pula yang menjadi semakin buruk. Kerana itulah ulama haraki seperti Imam Hasan Al-Banna Agar de menyarankan agar kita maju ke depan dengan tugas dan usaha masing-masing, lalu satu kaedah yang amat baik Dari Syeikh Rashid Redha dicadangkan. 160615781593157516081606 1601161016051575 157515781601160216061575 1593160416101607 16081610159315841585 15761593159016061575 1576159315901575 1601161016051575 16061582157816041601 160116101607 Ertinya. QuotKita bekerjasama dalam perkara yang telah kita sepakati, dan saling menguzurkan diri perrara eang diperbezakanquot Akhir sekali, HENTIKANLAH berbalah, kutuk mengutuk, fitnah memfitnah dan tangkap menangkap disebabkan oleh perbezaan pendapat dalam hal agama oleh mereka yang berkelayakan. Ia mencemar imej Islam de menjatuhkan keyakinan madu kita yang sebenar kepada Islam. 160816141571161415911616161015931615160815751618 157516041604161716071614 16081614158516141587161516081604161416071615 16081614160415751614 157816141606161415751586161415931615160815751618 1601161415781614160116181588161416041615160815751618 1608161415781614158416181607161415761614 158516161610158116151603161516051618 160816141575158916181576161615851615160815751618 15731616160616171614 157516041604161716071614 1605161415931614 1575160415891617161415751576161615851616161016061614 Ertinya. Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. (Al-Anfaal. 46) Zaharuddin Abd Rahman 1 Al-Mughni, Ibn Qudamah, 211 2 Adab Al-Ikhtilaf, hmm 37 3 Kayfa Nataamal Maa Turath wa At-Tamazhab wal Ikhtilaf, Al-Qaradawi, Maktabah Wahbah, Mesir, 2001, Hlm 142 Adicione esta página aos seus sites favoritos de Social Bookmarking Mais.
No comments:
Post a Comment